Rozdzielność majątkowa – kiedy realnie chroni interesy współmałżonka?
6 stycznia 2022Co grozi za błędne lub złożone po terminie zeznanie podatkowe?
20 stycznia 2022Niezależnie od przyczyn i sposobu zakończenia zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, każdy pracownik powinien otrzymać dokument, jakim jest świadectwo pracy. Jeśli z jakiegoś powodu nie zostało ono wydane, konsekwencje poniesie głównie pracodawca. Jednak dla pracownika też jest to sytuacja problematyczna.
Obowiązujące prawo pracy nakłada na pracodawcę obowiązek wydania dokumentu najpóźniej w ciągu 7 dni od zakończenia stosunku pracy. Nie ma znaczenia rodzaj umowy o pracę (na czas określony, nieokreślony), ani to w jakim trybie została umowa rozwiązana.
Pracodawca ma trzy sposoby na przekazanie świadectwa pracownikowi:
Za brak świadectwa pracy pracownik nie ponosi skutków prawnych. Jest to jednak utrudnienie przy zatrudnieniu w nowym miejscu pracy, gdzie taki dokument jest zazwyczaj wymagany. Świadectwo pracy to zbiór informacji o przebiegu dotychczasowego zatrudnienia. Na jego podstawie ustala się między innymi wymiar urlopu wypoczynkowego. Jeśli pracownik nie dostarczy nowemu pracodawcy świadectwa pracy, prawdopodobnie będzie musiał w inny sposób udokumentować swoje dotychczasowe zatrudnienie (np. za pomocą wcześniejszych umów o pracę).
Zapraszamy do zapoznania się z ofertą
W przypadku, kiedy wydanie świadectwa jest niemożliwe przez pracodawcę, pracownik może wystąpić do sądu z wnioskiem o ustalenie uprawnienia do otrzymania świadectwa pracy. Wydane przez sąd orzeczenie będzie zawierało, takie informacje jak:
W związku z tym orzeczenie wydane przez sąd będzie dokumentem zastępującym świadectwo pracy.
Nieterminowe wystawienie świadectwa pracy lub wystawienie dokumentu z błędami może skutkować konsekwencjami finansowymi. Jeśli pracownik zgłosi zaniedbanie do Państwowej Inspekcji Pracy lub wystąpi na drogę sądową zostaną na pracodawcę nałożone stosowne kary pieniężne.
Pracownikowi, który na drodze postępowania sądowego udowodni, że brak dokumentu uniemożliwił mu podjęcie nowej pracy i z tego tytułu naraził na starty, przysługuje odszkodowanie od pracodawcy. Wysokość odszkodowania równa jest wynagrodzeniu za pracę w czasie, w którym nie była ona wykonywana. Kwota ta nie może jednak przekroczyć równowartości pracy za sześć tygodni.
Najlepszą i często skuteczną drogą jest bezpośredni kontakt z pracodawcą i wyjaśnienie sprawy polubownie. Jeśli jest to niemożliwe warto skorzystać z pomocy adwokata – Wrocław, to miejsce, gdzie bez problemu można uzyskać pomoc w zakresie prawa pracy. Dolnośląski Holding Prawny również współpracuje z doświadczonymi w tym zakresie specjalistami.