Oszustwo internetowe – jak możesz odzyskać pieniądze?

Kwota wolna od podatku – czym jest i ile będzie wynosić w 2022 roku?

6 października 2021

Niezdolność do pracy – komu przysługuje renta?

27 października 2021

W dzisiejszych czasach Internet służy nam nie tylko do rozrywki, ale i dokonywania zakupów. Poprzez sieć opłacamy również rachunki, zawieramy umowy na odległość; sprzedajemy używane ubrania i rozmaite przedmioty, aby odzyskać część wartości z artykułów, które nie są już nam potrzebne.

To wszystko sprawia, że jesteśmy narażeni na kradzież pieniędzy z konta. Hakerzy i oszuści są coraz bardziej precyzyjni i kreatywni w swoich działaniach. Łatwo pominąć niekiedy nawet oczywiste sygnały, że transakcja, którą planujemy wykonać, przyniesie straty, niekiedy nie tylko finansowe. Ofiarami oszustów stają się przeciętni użytkownicy sieci, którzy kupują i sprzedają. Skradzione pieniądze można jednak odzyskać. W jaki sposób?

Odpowiedzialność banku

Zgodnie z przepisami bank ma czas maksymalnie do końca dnia roboczego następującego po dniu zgłoszenia reklamacji, na zwrot pieniędzy na konto klienta, który zgłosił nieautoryzowaną transakcję. Konieczne jest jednak przeanalizowanie całej sytuacji i zdarza się, że bank odmawia zwrotu pobranych środków. Jeśli w grę wchodzą rażące zaniedbania ze strony klienta, świadome przekazanie np. kodu PIN lub CSV/CCV osobie trzeciej, reklamacja może zostać odrzucona.

Banki nie uwzględniają również reklamacji w przypadku, gdy mają podejrzenia, a następnie dowody, że klient próbuje wyłudzić zwrot środków pieniężnych, zgłaszając daną transakcję jako nieautoryzowaną, pomimo świadomego dokonania konkretnego przelewu.

Niezależnie od powodu utraty pieniędzy, ich odzyskanie jest możliwe, tylko poprzez podjęcie odpowiednich kroków, czyli złożenie wspomnianej reklamacji. Należy zatem jak najszybciej poinformować bank, kiedy została wykonana nieautoryzowana transakcja i na jaką kwotę.

Zgłoszenie sprawy na Policję

Kolejnym krokiem jest zgłoszenie sprawy do organów ścigania. Klienci, którzy zmagają się ze stosunkowo niewielką stratą, często nie chcą fatygować się na Policję. Niestety to duży błąd. Oszuści internetowi są w stanie naciągnąć wiele osób, wykraść ich dane, a nie jedynie pieniądze z konta. Mając dostęp do danych osobowych i danych karty kredytowej lub niezbędnych do logowania, doprowadzają do zawarcia umowy kredytowej. To zaś oznacza spore kłopoty, nie tylko natury finansowej.

Nawet niewielka strata wciąż pozostaje stratą i może za sobą pociągnąć spore konsekwencje, dlatego należy ją zgłosić na Policję. Im więcej przypadków zyskuje na oficjalnym zgłoszeniu, tym większe szanse na odzyskanie pieniędzy.

Sprawiedliwości ofiary mogą także szukać na drodze cywilnej. Aby zwiększyć swoje szanse na wygraną, warto postawić na doświadczenie i wiedzę eksperta. Adwokaci z Wrocławia, współpracujący z Dolnośląskim Holdingiem Prawnym oferuje pomoc między innymi w takich sprawach.

Uwaga!

Poza złożeniem reklamacji w banku, należy jak najszybciej zastrzec kartę i zmienić dane do logowania do aplikacji bankowej. Warto wiedzieć, że na powiadomienie banku klient ma 13 miesięcy, ale odwlekanie tego w czasie, zdecydowanie zmniejsza szanse na odzyskanie pieniędzy.

Gdy bank odrzuca z jakiegoś powodu reklamację, a klient się z tym nie zgadza, sprawę może zgłosić do Rzecznika Finansowego lub miejskiego/powiatowego rzecznika konsumentów.

Czas reakcji, zgłoszenie reklamacji w banku, zastrzeżenie karty, zmiana danych do logowania – to najważniejsze czynności, które należy wykonać, gdy w grę wchodzi oszustwo internetowe.