Mandat za brak maseczki – co mówi prawo?
21 listopada 2020Sprawa o podział majątku – dlaczego warto skorzystać z pomocy prawnej?
18 grudnia 2020Pandemia koronawirusa obnażyła brak regulacji prawnych dotyczących pracy zdalnej. W obliczu konieczności polecenia pracownikom wykonywania pracy w domu pojawiło się wiele wątpliwości dotyczących między innymi kontroli czasu pracy oraz ponoszenia kosztów pracy zdalnej. Co obecnie mówi prawo na temat pracy zdalnej?
Obowiązujące obecnie w Kodeksie pracy przepisy nie regulują warunków pracy zdalnej. W artykule 67 Kodeksu pracy występuje natomiast pojęcie telepracy, którego definicja znacznie odbiega jednak rozumienia pracy zdalnej, jako tymczasowego wykonywania obowiązków zawodowych z domu.
Czym zatem jest telepraca? Według Kodeksu pracy telepraca ma charakter regularny, a zatem powinna być wykonywana stale poza zakładem pracy za pośrednictwem środków telekomunikacji elektronicznej. Również za ich pośrednictwem przedstawiane mają być efekty wykonanej pracy. Warunki telepracy ustalane są przez pracodawcę i działające w ramach zakładu pracy organizacjami związkowymi pracowników, a w przypadku ich braku pracodawca musi określić je w wewnętrznych regulaminach zakładu pracy.
Rozumiana przez nas obecnie i stosowana w wielu firmach, których specyfika pozwala na pracę poza biurem, praca zdalna nie jest pojęciem tożsamym z telepracą. Przede wszystkim nie ma ona charakteru regularnego, ale doraźny, a zasady wykonywania pracy w tej formie są zdecydowanie mniej sformalizowane i zwykle opierają się o słowne ustalenia pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Prawo cywilne i prawo pracy nie precyzują przepisów dotyczących pracy zdalnej, stąd w okresie pandemii pojawiło się mnóstwo pytań na temat tej formy wykonywania swoich obowiązków służbowych.
Możliwość polecenia pracownikowi wykonywania pracy w trybie zdalnym w celu zapobiegania rozprzestrzeniania się epidemii Covid-19 dała pracodawcom specustawa z 2 marca 2020 roku. Określa ona, że polecenia wykonywania pracy zdalnej możliwe jest tylko wtedy, kiedy pracownik posiada możliwości i umiejętności technicznie pozwalające na pracę w tym trybie. Ważnym aspektem jest również to, czy pracownik posiada odpowiednie warunki lokalowe do wykonywania pracy zdalnej. Co jeszcze mówi specustawa na temat pracy zdalnej?
Pandemia wymusiła to, aby prawne regulacje wreszcie zaczęły nadążać za rzeczywistością. Rząd prowadzi obecnie rozmowy ze środowiskami pracodawców, pracowników i organizacji związkowych, których celem jest wprowadzenie pojęcia pracy zdalnej do Kodeksu pracy. Wówczas praca zdalna nie byłaby wyłącznie kwestią do ustalenia na linii pracodawca-pracownik, ale miałaby swoje podstawy prawne i dotyczyła wszystkich osób, których charakter pracy umożliwia wykonywanie jej w trybie zdalnym. Rozmowy dotyczą między innymi takich kwestii, jak:
Jeśli rozmowy potoczą się pomyślnie, rząd zapowiada wprowadzenie nowych przepisów na temat pracy zdalnej do kodeksu cywilnego w I kwartale 2021 roku.
Masz wątpliwości co do rozwiązań stosowanych przez Twojego pracodawcę w zakresie pracy zdalnej? A może Twoi pracownicy wykonujący aktualnie pracę w trybie zdalnym nie wykonują rzetelnie swoich obowiązków i działają na szkodę firmy? Holding Prawny – Adwokat Wrocław to miejsce, gdzie możesz szukać prawnej pomocy u specjalistów mających bogate doświadczenie w wielu sprawach z zakresu prawa pracy.